Oldřich Šanda a Miroslav Greif na brněnském výstavišti s vozem Walter WZ r. v. 1920 v roce 1963 ostře říznul zatáčku.

Vznik Veteran klubu v Brně způsobila poznámka pana Havránka - hlasatele na Velké ceně Brna. V roce 1959 během přestávky ohlásil, že na rok 1960 se v Pardubicích připravuje první závod historických vozidel v poválečné ČSSR. Tato poměrně nepatrná informace spustila řetězovou reakci, která se nezastavila ani teď, po čtyřiceti letech.


Zakládající členové po účasti na 1. závodu historických vozidel v Pardubicích v r. 1960.

Na Velkou cenu Brna se tehdy bylo podívat 5 nadšenců z Brna - Husovic, kteří se okamžitě dohodli, že takového závodu se musí zúčastnit. Podařilo se jim získat automobil Laurin & Klement z roku 1923. Jeho původním majitelem byl kovář ve Viničných Šumicích, který již nebyl naživu a nepoužívaný vůz stál ve stodole. Po odklizení starého haraburdí, pod kterým se laurinka nacházela, stačilo nakapat trochu benzinu pod svíčky, protočit třikrát klikou a jelo se. Následovalo deset dnů horečnatých příprav a 12. září 1960 vyjelo 5 statečných poměřit své síly do Pardubic. Vůz neměl střechu a pánové Báňa, Fuller, Greif, Skoták a Šanda během cesty pěkně promokli a navíc po příjezdu do Pardubic marně hledali jakoukoli zmínku o historických vozidlech. Ani jednoho z nich nenapadlo předem ověřit termín konání závodu, který se jel až o celý měsíc později. Obrátili se tedy na zpáteční cestu a ušetřený měsíc věnovali důkladnější přípravě na závod. V říjnu získali na pětikilometrovém pardubickém okruhu 3. místo.


Praga Mignon v plném tempu na závodu v roce 1960 v Pardubicích.

Závod byl důležitým střetnutím lidí s podobnými zájmy a podnítil vznik několika sdružení v ČSSR. V Brně byl založen Odbor historických vozidel při AMK Svazarmu Královopolské strojírny v Brně. Členské příspěvky byly stanoveny na 10 Kč měsíčně a společným klubovým majetkem se stal další automobil - Walter z roku 1920. V roce 1963 se započala dlouholetá spolupráce s brněnským výstavištěm, kde se u příležitosti Mezinárodního strojírenského veletrhu pravidelně pořádala ukázková jízda historických vozidel. Zúčastnilo se přes 100 historických vozidel a přišlo se podívat přes 40.000 diváků. V následujícím roce byl uspořádán další ročník tohoto úspěšného závodu.

Třetím automobilem v klubové sbírce se po L&K a Walteru stal Fiat 509 r. v. 1923. Celkové uvolnění atmosféry v šedesátých letech se projevilo i v prostředí historických vozidel. Přibývalo závodů a různých přehlídek, zvyšoval se počet členů a byly navázány i styky se zahraničními kluby. V roce 1964 využili členové klubu pozvání na Veteran Rallye do Drážďan, kam odjeli s vozy Benz Parcifal 1902, Walter 1920, Peugeot 1923.
Od roku 1965 se klub přejmenoval na Veteran Automoto Club Brno se 23 členy, 9 automobily a 5 motocykly. V následujícím roce se opakovala účast na závodech v Drážďanech (Walter a motocykl Čechie). Do Itálie odjelo pět brněnských posádek na pozvání italského Veteran Clubu. Z hvězdicové jízdy Milano - Torino a závodu Rallye Aqui Therme si dovezli několik cen. Obě zmiňované cesty byly podniknuty po vlastní ose s vozy Walter, Praga Picolo 1924 a Praga Picolo 1934, což v případě italského závodu znamenalo ujet přes 3.600 km.


Start automobilů na BVV v r. 1963. Vpředu vozidlo L&K Voitureta, vlevo Turicum, vravo Windhof, vzadu L&K.

Většina milovníků historických vozidel neomezuje svůj zájem pouze na vozidla, ale mají v lásce staré věci všeobecně. Proto se logickou součástí brněnského klubu stal klub historických zbraní a kuriozit.
Roku 1968 měl klub 65 členů s 18 automobily a 16 motocykly. Nejvýznamnější sportovní událostí byl bezesporu závod International Veteran Car Rallye Brno-Macocha-Brno. Zúčastnilo se ho 66 posádek z celé Evropy. Závod odstartovala paní Eliška Junková a nechyběl ani běžec s červeným praporkem – přesně podle praporkového zákona. Velkou událostí byla účast lorda Montagu of Beaulieu na voze Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1909. Rallye byla zařazená do Evropského poháru. Přijelo mnoho význačných sběratelů z celé Evropy i ze zámoří. Po tomto setkání dostal klub mnoho pozvání na množství zahraničních závodů. Jízdy Vídeň-Baden se účastnil pan Langer na Mercedesu 500K, pan Dvořák na Chrysleru a pan Severa s Pragou Alfa.


Pan Rychtera s motocyklem Laurin & Klement.

Dalšími vozidly, kterými v této době členové klubu disponovali, byly Mercedes 500K z roku 1933, Tatra 12 r.v. 1926, další z roku 1927, Chrysler Plymouth 1926, motocykly Orion 1907 a Guzzi 1935. Jedním z nejúspěšnějších automobilů byl stále Walter, na kterém pan Šanda získal 1. místo v závodu pořádaném k 70. výročí kopřivnické Tatry. Další posilou klubu se stala skupina nadšenců z Rosic u Brna s hasičkým vozem Packard z roku 1926. V roce 1969 se na klubových akcích začínají objevovat pan Vitoul s motocyklem Indian Scout r.v. 1927, pan Rozmarýn s Indian Princ r.v. 1926, pan Coufal se Sunbeamem a pan Zemánek s automobilem Gräf a Stift r.v. 1925.
Na Veteran Car Rallye v Ostravě v roce 1970 klub nově reprezentují pan Kozelek s L&K 1911, pan Konfršt se Škodou R6 1928 a pan Staňa na Z 18 z roku 1927. VAC Brno zajišťoval průjezdní kontrolu na obnoveném populárním předválečném závodě 1000 mil československých a někteří členové klubu začali pravidelně vykonávat pořadatelskou službu při závodech na Velké ceně v Brně.
V roce 1971 má VAC Brno jen 46 členů, kteří se účastní pravidelně pořádaných domácích akcí, zahraniční pozvánky jsou zdvořile odmítnuty. Za peníze získané z dobrovolné sbírky mezi členy je zakoupen autobus Phönomen r.v. 1940.


Start motocyklů na BVV v r. 1963. Č. 59, pan Rychtera, měl při ostrém startu smůlu - spadl mu řemen.

Následují roky tiché práce. Tisíce brigádnických hodin odpracovali členové klubu na výstavbě klubových dílen na Cacovické ulici. Nejen prací živ je člověk a tak se pravidelně účastní Mezinárodních Veteran Car Rallye v Ostravě, Českých Budějovicích, Pardubicích, závodů Zbraslav-Jíloviště a mnoha dalších výstav a setkání. Ze zahraničních akcí jsou to zejména závody v Soproni, Segedu a Berlíně. Od roku 1978 je pravidelně pořádán Jarní sraz historických vozidel Vysočina. Členové klubu nadále spolupracují s brněnským Technickým muzeem, BVV a Velkou cenou. Až do roku 1987 klub pořádal závod Brno-Soběšice, jehož tradice je opět obnovena a naposledy se jel v roce 1999. Mezi zahraniční úspěchy lze zařadit absolutní vítězství pana Sedláře na Tatře 52 z roku 1931 ve Veteran Rallye v maďarském Csongradu 1979. O dva roky později jeho úspěch zopakoval Dr. Kinc na Tatře 87 z roku 1947.
V 80. letech se k pravidelným činnostem přidává renovace hasičských vozidel Praga - Aero 150, r.v. 1948 a Praga Alfa 1925 a také práce na nových klubových prostorách na Francouzské ulici, které nabízejí větší komfort než původní dílna. Veteran Automoto Club má v roce 1985 96 členů, 55 otestovaných, 78 neotestovaných automobilů, 40 otestovaných a 53 neotestovaných motocyklů. Významnou událostí roku 1988 byl zájezd na závod do Rigy pořádaný Antiq automobilu klubs Riga. Jiří Hořice zde obsadil 1. místo v silné celosvětové konkurenci.
Po revoluci v roce 1989 mnoho členů končí s renovováním a věnují se jiným činnostem; mnozí se naopak začali profesionálně věnovat činnostem bezprostředně souvisejícím s renovací historických vozidel. Výrobou replik se zabývá například firma pana Jiřího Hořice, jejíž kvalitní výrobky se uplatňují i na náročném anglickém trhu. Stejně tak se ve světě prosazuje výborná karosárna Edy a Martina Treschlových, kde se kromě drobných oprav vyrábějí také kompletní karoserie historických skvostů jako např. Talbot T23 Cabriolet z r. 1938.


Pardubický jezdec Zavřel s Lancií Lambdou v ostré jízdě na BVV 1963.

V devadesátých letech se uskutečnilo několik klubových akcí a výletů. VAC se stal organizátorem veteránských burz - jarní a podzimní - které se postupně staly nejlepšími akcemi tohoto druhu v republice.
V současné době má klub 95 členů, kteří se pravidelně zúčastňují akcí doma i v zahraničí. Jedni z nejaktivnějších členů jsou: Vítězslav Zezula, který vlastní jedinečnou sbírku nákladních a osobních automobilů, Petr Eliáš s Talbotem Lago 1938, Miroslav Eliáš s Mercedesem Faeton 1938, Jan Hrubý s BMW 316 z roku 1936, Petr Uhlíř s tříkolkou Morgan Aero z roku 1929, Vojtěch Kinc s Tatrou 87 z roku 1946, Stanislav Baláš svými tatrami, Bedřich Nechvátal s Pragou a Willisem, Stanislav Mikeš s Pragou a motocyklisté Milan a Jiří Křečkovi, Miroslav Rychlík, Milan Vlček, Boris Krepl a další.
Aktivně se klub zúčastňuje akcí slovenských kolegů - 500 km slovenských, Trnava-Nitra, Budapešť-Bratislava... Pravidelně organizuje zájezdy na zahraniční výstavy Retromobile v Paříži a Oldtimer Messe v rakouském Tulnu, velké burzy Oldtimermarkt v Manheimu, Mnichově, Ludwigshafenu a v Beaulieu.
K 40. výročí založení VAC Brno klub chystá společně s brněnským Automo-todromem výstavu spojenou s propagační jízdou po Masarykově okruhu. Dále se připravuje publikace o historii klubu.
Pravidelně se členové setkávají každý první čtvrtek v měsíci v 18 hodin ve své klubovně v areálu AMK Královo Pole na Francouzské ul. 97.
Jiří Mewald (Motor Journal č.1)

Hlavní strana | VAC Brno | VPCC Brno
VeteranBAZAR | Vysočina | Brno - Soběšice | Odkazy