Informace pro zájemce o testování vozidel na historickou původnost

Jaká vozidla testuje klub VAC Brno na historickou původnost

Jednou z podmínek uznání vozidla za historické vozidlo (HV) je věk vozidla alespoň 30 let, doložený dokumentací. Veteran Automoto Club Brno v AČR se především zabývá podstatně staršími, zejména předválečnými a poválečnými historickými vozidly. Jsme však schopni testovat také historickou původnost vozidel až do roku výroby 1980.

Jaký musí být stav vozidla pro zahájení testování

Požadavky stanovuje Technický kodex Mezinárodní federace historických vozidel FIVA, stručně shrnuto:
Vozidlo musí být v historicky správném, velmi zachovalém, nebo renovovaném stavu.
Velmi dobrý technický stav, kompletnost a celková funkčnost. Celková čistota karoserie, podvozku a motoru, bez zjevného úniku provozních kapalin. Na vozidle nesmí být hloubková koroze, lehká povrchová koroze musí být ošetřena, odstraněna a konzervována. Jednotný celistvý lak bez většího množství oděrek, jiných poškození a neodborně opravených míst. U původních nerenovovaných povrchů lze v rámci zachování původnosti připustit jistou míru narušení.
Není přípustné nahrazení povrchových úprav pokovení, stříbřenkou nebo barvou.
Nejen základní části vozidla, ale i znaky, emblémy a označení musí odpovídat modelu a roku výroby.
Interiér bez výrazných poškození, nesmí být roztržené nebo neodborně opravené čalounění, ani náhrada moderními prvky. Nesmí být namontovány nedobové doplňky.
Na vozidle nesmí být polepy, které nebyly dodávány výrobcem, tedy například reklamní polepy. Smí být jen polepy, které vyžadovaly podmínky provozu.
Vozidlo nesmí být používáno k běžné denní přepravě, natož k výdělečné nebo hospodářské činnosti.
Testační komisaři mají znalosti a směrnice k rozpoznání historicky korektního stavu, rozlišení stavu patiny od stavu, kdy už se jedná o vrak. Obraťte se na ně dříve, než se rozhodnete podstoupit testování HV.

Domluva o proveditelnosti testace HV

Zájemce o testování vozidla na historickou původnost si může založit žádost o testování sám, přes stránky národní autority, která zastupuje FIVA v ČR: Federace klubů historických vozidel České Republiky – FKHV, www.fkhv.cz. Tam si zvolí klub, v jehož testační komisi hodlá testaci nechat provést. Zájemce – žadatel si může klub zvolit, ale tím není zaručeno, že klub jeho žádost přijme.
Důrazně proto doporučujeme, aby se zájemce nejprve obrátil na klubovou testační komisi prostřednictvím některého z komisařů. Komise posoudí nejen stav vozidla, ale také dokumentaci k vozidlu, potřebnou k prokázání původu a vlastnictví vozidla, a rozhodne o přijetí nebo nepřijetí žádosti. Komisař musí podklady a dokumentaci vkládat do Informačního Systému FKHV (IS FKHV), a nesprávně založená žádost mu v tom nepomůže, naopak. Také pořízení potřebné fotodokumentace nechte na komisaři, musí a umí to udělat předepsaným způsobem, navíc vám vytiskne také fotografie pro průkaz HV. Nejprve jednoduše zašlete základní informace o vozidle a jeho dokladech na některý z kontaktů na komisaře, a domlouvejte se přímo s ním. Totéž v případě prodlužování platnosti testace, nejprve komunikujte s komisařem.
Nezbytnou podmínkou pro testování HV je jednoznačná identifikace vozidla. Nositelem identity vozidla je původní rám, podvozek, samonosná karoserie apod., na kterém se musí nacházet původní výrobní číslo, doložené dokumentací. U některých předválečných vozidel rámy značeny nebyly, zde pak je identitou výrobní číslo motoru. Nová replika výrobního štítku identitu vozidla neprokazuje, jen doplňuje kompletnost vozidla.
Mohlo se například také stát, že vaše vozidlo získané s úmyslem zaregistrovat je na „veteránské značky“, je dosud registrováno v registru silničních vozidel na již nežijící osobu, ani nemá dědickým řízením stanoveného vlastníka. Potom by registrace v registru HV nebyla možná.

Jak testace probíhají

Testace probíhají výhradně prostřednictvím IS FKHV. Od září 2023 platí v souvislosti s novelou Zákona 56/2001Sb. a Vyhlášky 355/2006Sb. nová pravidla: testaci na historickou původnost provádějí klubové testační komise (KLTK) s platným oprávněním jako dosud, kontrolu technické způsobilosti provádějí výhradně Stanice technické kontroly (STK) na podkladu žádosti – testačního protokolu dokončené testace, potvrzené a vystavené pověřeným komisařem (PK – dříve krajský testační komisař), platnost testace je nově 5 let. Platnost v Průkazu HV (PHV) potvrzuje pověřený komisař (dříve předseda krajské testační komise) a STK. Nově je v registru HV umožněn převod vozidel na jiného vlastníka se zachováním zvláštní registrační značky – značek (ZRZ), pokud na tuto ZRZ není registrováno více vozidel.
Dřívější hromadné prohlídky krajskou testační komisí jsou nahrazeny individuálními kontrolami způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích ve stanicích technické kontroly.
Podrobně jsou pravidla popsána na stránkách FKHV v sekci Aktuality:
Nejčastější otázky ke změnám v testování, Aktuální informace ke změnám v testování od 1. září, odkazy na Přílohu č. 23 Vyhlášky 211/2018Sb. o technických prohlídkách HV, a na Ekonomickou směrnici FKHV.
Příloha č. 23 nově stanovuje 3 věkové kategorie HV pro účely požadavků při kontrolách způsobilosti na STK, a tyto požadavky definuje, podle věkové kategorie jsou zmírněny oproti „normálním“ vozidlům.
Součástí testace je vždy fyzická prohlídka vozidla komisaři KLTK, při které komisař pořídí potřebnou fotodokumentaci.

Postup testování ve VAC Brno stručně

  • Domluva s KLTK o proveditelnosti testace, případně samostatné založení žádosti.
  • Prohlídka vozidla a předložené dokumentace.
  • KLTK založí žádost, vloží údaje a dokumentaci do IS FKHV.
  • Po akceptování žádosti v IS následuje platba žadatele za využití IS, na účet FKHV.
  • Dokončení testace za KLTK, odeslání žádosti prostřednictvím IS pověřenému komisaři.
  • Platba žadatele na účet klubu za testaci.
  • Pokud PK žádost po případném doplnění dokončí s kladným výsledkem, vloží ji do státního IS technických kontrol a vystaví výtisky žádosti (lze elektronicky), které předkládá žadatel na STK a také na krajském registračním místě.
  • Registrace HV – žadatel předloží výtisk dokončené testace, protokol z STK s vyhovujícím výsledkem, 2 předepsané fotografie HV pro PHV, potvrzení o povinném ručení, vyplněný formulář žádosti o registraci HV, zaplatí správní poplatek.

Obdrží průkaz PHV, osvědčení o registraci ORV a zvláštní registrační značky (značku) ZRZ, tzv. „zelené značky“.

  • V případě testování silničního vozidla (tj. s přidělenými standartními RZ – „bílými značkami“) vystaví (krajské) registrační místo potvrzení o testování na historickou původnost.
  • Před uplynutím doby platnosti kontaktuje žadatel KLTK. Postup prodloužení platnosti je obdobný jako u první testace. Bylo-li HV už v klubu VAC Brno testováno přes IS, není třeba znovu předkládat všechnu dokumentaci. KLTK kontroluje a dokumentuje aktuální stav vozidla s přidělenými ZRZ, a aktuální stav počítadla ujeté vzdálenosti – tachometru. Podobně jako u první testace, vloží PK prodloužení do státního IS technických kontrol, a s novým výtiskem žádosti jede žadatel na STK.

Dobu platnosti si vlastník hlídá sám, tak jako u běžných silničních vozidel. Je nutno počítat s dostatečným časovým předstihem, požadavek ve smyslu „mám propadlou platnost a v sobotu jedu na sraz“ nebývá možné splnit, zvláště ne v období dovolených.

Co připravit k testování vozidla na historickou původnost

Kromě samotného vozidla v potřebném stavu musíte předložit také dokumentaci:

  • Dokladující původ a rok výroby vozidla, např. původní již neplatný TP, dobová faktura, obdobné zahraniční doklady, odborná literatura o výrobci a značce vozidla s uvedením číselných označení výrobních řad a příslušných roků výroby, potvrzení výrobce a podobně.
  • Potvrzení o vyřazení vozidla z registru v zemi jeho poslední registrace, nebo výpis z registru vozidel potvrzující, že vozidlo není registrováno na jinou osobu nebo není v registru vůbec.
  • Doklad o nabytí vlastnictví k vozidlu, např. kupní smlouva, zápis v platném TP, pravomocný doklad o nabytí v dědickém řízení, darovací smlouva, případně čestné prohlášení nebo jiný doklad.
    • Pokud již vozidlo bylo dříve testováno předchozím majitelem, protokol z předchozí testace.
  • Doklady prokazující technické údaje o vozidle, nejsou-li k dispozici v TP, jako manuály, servisní příručky, typový list, výpis technických údajů od výrobce nebo značkového zastoupení, kopie dobových materiálů, odborná literatura o výrobci a značce vozidla a podobně.
  • Při prodlužování platnosti klubové testace průkaz HV. Zkontrolujte si, máte-li v PHV ještě volné místo pro potvrzení platnosti, jinak musíte získat na krajském registračním místě průkaz nový, s aktuálními předepsanými fotografiemi vozidla.

A také byste měli vědět, kde se na vozidle nacházejí identifikační znaky: výrobní číslo nebo VIN na rámu, podvozku nebo karoserii, výrobní štítky, případně druhotné štítky karoserie, nástaveb apod., důležité je číslo motoru. Číslo motoru se sice u silničních vozidel už nedokumentuje, ale u historických ano.
Je totiž součástí historické hodnoty vozidla. Najděte je a očistěte, aby se při prohlídce neztrácel čas.

Kolik to stojí

Ceny testování stanovuje Ekonomická směrnice FKHV, některé jako doporučené. Zde je shrnuto:

Poplatek pro federaci FKHV za využití IS – platí se převodem nebo platební bránou podle pokynů, které IS zašle na e-mailovou adresu žadatele po akceptování žádosti komisí KLTK:

  • první testace 1500,- Kč
  • prodloužení platnosti 500,- Kč


Platba klubu VAC Brno za testování HV na historickou původnost – PRVNÍ testace, platí se převodem na účet klubu, v ceně jsou zahrnuty výtisky předepsaných fotografií pro PHV a cestovní náklady:

  nečlen člen klubu
testace HV auto, moto s prohlídkou v Brně 4500 Kč 3300 Kč
testace HV auto, moto s prohlídkou mimo Brno do 50 km 5500 Kč 4300 Kč
testace HV auto, moto s prohlídkou mimo Brno do 100 km 6500 Kč 5300 Kč
testace HV nákladní s prohlídkou v Brně 6000 Kč 5300 Kč
testace HV nákladní s prohlídkou mimo Brno do 50 km 7000 Kč 6300 Kč
testace HV nákladní s prohlídkou mimo Brno do 100 km 8000 Kč 7300 Kč

 

Platba klubu VAC Brno za PRODLOUŽENÍ platnosti klubové testace na historickou původnost, platí se převodem na účet klubu, v ceně jsou zahrnuty cestovní náklady:

  nečlen člen klubu
prodloužení platnosti auto, moto s prohlídkou v Brně 1500 Kč 1000 Kč
prodl. plat. auto, moto s prohlídkou mimo Brno do 50 km 2500 Kč 2000 Kč
prodl. plat. auto, moto s prohlídkou mimo Brno do 100 km 3500 Kč 3000 Kč
prodl. plat. nákladní s prohlídkou v Brně 2000 Kč 1300 Kč
prodl. plat. nákladní s prohlídkou mimo Brno do 50 km 3000 Kč 2300 Kč
prodl. plat. nákladní s prohlídkou mimo Brno do 100 km 4000 Kč 3300 Kč

 

Účet klubu Veteran Automotoclub Brno v AČR: 185 571 466 / 0300 (ČSOB)
Vždy uvádějte do zprávy pro příjemce údaje pro identifikaci platby, například: Novák testace Delahaye,
Vomáčka prodloužení testace Ariel RH350.
Platby v hotovosti za testování nejsou klubem VAC Brno přijímány.
Ceny jsou pro členy klubu zvýhodněny, protože členové platí klubu příspěvky a plní členské povinnosti.

Cena za kontrolu technické způsobilosti ve stanicích technické kontroly: ceny za úkony jsou stanoveny samotnými STK, nejsou nijak centrálně řízeny a FKHV ani kluby HV na ně nemají vliv.

Sběr osobních údajů od žadatelů

Od žadatelů o provedení testování HV není nutné vyžadovat souhlas se zpracováním osobních údajů, neboť tyto údaje jsou zpracovávány za účelem splnění úkolu ve veřejném zájmu nebo při výkonu veřejné moci, kterým je FKHV pověřena ve smyslu čl. 6 odst. 1 písm. e) Nařízení pro ochranu osobních údajů (GDPR).  Udělování souhlasu se zpracováním osobních údajů je proto nadbytečné a není zapotřebí pro zákonnost zpracování. Více na www.fkhv.cz/zasady-zpracovani-osobnich-udaju/

Kontaktní informace  KLTK Veteran Automoto Club Brno v AČR,
ev.č. KLTK 02-07:

Jiří Křeček, předseda 602 934 750 krecekin(zavináč)seznam.cz
Ing. Oldřich Křižka 606 181 456  
Petr Eliáš 607 930 135 etalbo(zavináč)seznam.cz
Ing. Eduard Treschl  606 122 694 treschle(zavináč)treschl.me.cz
Lubomír Müller 607 199 511 lubomirmuller(zavináč)seznam.cz
Ing. Daniel Lexa 725 508 147 daniel.lexa(zavináč)volny.cz
Ing. Petr Jandl  603 576 677 petr.jandl(zavináč)volny.cz

Tyto informace pro zájemce o testování HV jsou aktuální k datu 10.2.2024, nekladou si nárok na úplnost a bezchybnost. Mohou se v průběhu času měnit a doplňovat, podobně jako se vyvíjí a zdokonaluje systém testování podle nově platných pravidel. Vaše připomínky a podněty uvítáme, děkujeme.