Zakládající členové po účasti na 1. závodu historických vozidel v Pardubicích v r. 1960.

Praga Mignon v plném tempu na závodu v roce 1960 v Pardubicích.

Start automobilů na BVV v r. 1963. Vpředu vozidlo L&K Voitureta, vlevo Turicum, vravo Windhof, vzadu L&K.

Setkání v Praze u Rudolfina

Pardubický jezdec Zavřel s Lancií Lambdou v ostré jízdě na BVV 1963.

Oldřich Šanda a Miroslav Greif na brněnském výstavišti s vozem Walter WZ r. v. 1920 v roce 1963 ostře říznul zatáčku.

Start motocyklů na BVV v r. 1963. Č. 59, pan Rychtera, měl při ostrém startu smůlu – spadl mu řemen.

Pan Rychtera s motocyklem Laurin & Klement.

Založení klubu z vyprávění Oldřicha Šandy

Vznik Veteran klubu v Brně způsobila poznámka pana Havránka – hlasatele na Velké ceně Brna. V roce 1959 během přestávky ohlásil, že na rok 1960 se v Pardubicích připravuje první závod historických vozidel v poválečné ČSSR. Tato poměrně nepatrná informace spustila řetězovou reakci, která se nezastavila ani teď, po čtyřiceti letech.

Na Velkou cenu Brna se tehdy bylo podívat 5 nadšenců z Brna – Husovic, kteří se okamžitě dohodli, že takového závodu se musí zúčastnit. Podařilo se jim získat automobil Laurin & Klement z roku 1923. Jeho původním majitelem byl kovář ve Viničných Šumicích, který již nebyl naživu a nepoužívaný vůz stál ve stodole. Po odklizení starého haraburdí, pod kterým se laurinka nacházela, stačilo nakapat trochu benzinu pod svíčky, protočit třikrát klikou a jelo se. Následovalo deset dnů horečnatých příprav a 12. září 1960 vyjelo 5 statečných poměřit své síly do Pardubic. Vůz neměl střechu a pánové Báňa, Fuller, Greif, Skoták a Šanda během cesty pěkně promokli a navíc po příjezdu do Pardubic marně hledali jakoukoli zmínku o historických vozidlech. Ani jednoho z nich nenapadlo předem ověřit termín konání závodu, který se jel až o celý měsíc později. Obrátili se tedy na zpáteční cestu a ušetřený měsíc věnovali důkladnější přípravě na závod. V říjnu získali na pětikilometrovém pardubickém okruhu 3. místo.

Praga Mignon v plném tempu na závodu v roce 1960 v Pardubicích.
Závod byl důležitým střetnutím lidí s podobnými zájmy a podnítil vznik několika sdružení v ČSSR. V Brně byl založen Odbor historických vozidel při AMK Svazarmu Královopolské strojírny v Brně. Členské příspěvky byly stanoveny na 10 Kč měsíčně a společným klubovým majetkem se stal další automobil – Walter z roku 1920. V roce 1963 se započala dlouholetá spolupráce s brněnským výstavištěm, kde se u příležitosti Mezinárodního strojírenského veletrhu pravidelně pořádala ukázková jízda historických vozidel. Zúčastnilo se přes 100 historických vozidel a přišlo se podívat přes 40.000 diváků. V následujícím roce byl uspořádán další ročník tohoto úspěšného závodu.
Třetím automobilem v klubové sbírce se po L&K a Walteru stal Fiat 509 r. v. 1923. Celkové uvolnění atmosféry v šedesátých letech se projevilo i v prostředí historických vozidel. Přibývalo závodů a různých přehlídek, zvyšoval se počet členů a byly navázány i styky se zahraničními kluby. V roce 1964 využili členové klubu pozvání na Veteran Rallye do Drážďan, kam odjeli s vozy Benz Parcifal 1902, Walter 1920, Peugeot 1923.
Od roku 1965 se klub přejmenoval na Veteran Automoto Club Brno se 23 členy, 9 automobily a 5 motocykly. V následujícím roce se opakovala účast na závodech v Drážďanech (Walter a motocykl Čechie). Do Itálie odjelo pět brněnských posádek na pozvání italského Veteran Clubu. Z hvězdicové jízdy Milano – Torino a závodu Rallye Aqui Therme si dovezli několik cen. Obě zmiňované cesty byly podniknuty po vlastní ose s vozy Walter, Praga Picolo 1924 a Praga Picolo 1934, což v případě italského závodu znamenalo ujet přes 3.600 km.
Většina milovníků historických vozidel neomezuje svůj zájem pouze na vozidla, ale mají v lásce staré věci všeobecně. Proto se logickou součástí brněnského klubu stal klub historických zbraní a kuriozit.
Roku 1968 měl klub 65 členů s 18 automobily a 16 motocykly. Nejvýznamnější sportovní událostí byl bezesporu závod International Veteran Car Rallye Brno-Macocha-Brno. Zúčastnilo se ho 66 posádek z celé Evropy. Závod odstartovala paní Eliška Junková a nechyběl ani běžec s červeným praporkem – přesně podle praporkového zákona. Velkou událostí byla účast lorda Montagu of Beaulieu na voze Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1909. Rallye byla zařazená do Evropského poháru. Přijelo mnoho význačných sběratelů z celé Evropy i ze zámoří. Po tomto setkání dostal klub mnoho pozvání na množství zahraničních závodů. Jízdy Vídeň-Baden se účastnil pan Langer na Mercedesu 500K, pan Dvořák na Chrysleru a pan Severa s Pragou Alfa.
Dalšími vozidly, kterými v této době členové klubu disponovali, byly Mercedes 500K z roku 1933, Tatra 12 r.v. 1926, další z roku 1927, Chrysler Plymouth 1926, motocykly Orion 1907 a Guzzi 1935. Jedním z nejúspěšnějších automobilů byl stále Walter, na kterém pan Šanda získal 1. místo v závodu pořádaném k 70. výročí kopřivnické Tatry. Další posilou klubu se stala skupina nadšenců z Rosic u Brna s hasičkým vozem Packard z roku 1926. V roce 1969 se na klubových akcích začínají objevovat pan Vitoul s motocyklem Indian Scout r.v. 1927, pan Rozmarýn s Indian Princ r.v. 1926, pan Coufal se Sunbeamem a pan Zemánek s automobilem Gräf a Stift r.v. 1925. 
Na Veteran Car Rallye v Ostravě v roce 1970 klub nově reprezentují pan Kozelek s L&K 1911, pan Konfršt se Škodou R6 1928 a pan Staňa na Z 18 z roku 1927. VAC Brno zajišťoval průjezdní kontrolu na obnoveném populárním předválečném závodě 1000 mil československých a někteří členové klubu začali pravidelně vykonávat pořadatelskou službu při závodech na Velké ceně v Brně. 
V roce 1971 má VAC Brno jen 46 členů, kteří se účastní pravidelně pořádaných domácích akcí, zahraniční pozvánky jsou zdvořile odmítnuty. Za peníze získané z dobrovolné sbírky mezi členy je zakoupen autobus Phönomen r.v. 1940.
Následují roky tiché práce. Tisíce brigádnických hodin odpracovali členové klubu na výstavbě klubových dílen na Cacovické ulici. Nejen prací živ je člověk a tak se pravidelně účastní Mezinárodních Veteran Car Rallye v Ostravě, Českých Budějovicích, Pardubicích, závodů Zbraslav-Jíloviště a mnoha dalších výstav a setkání. Ze zahraničních akcí jsou to zejména závody v Soproni, Segedu a Berlíně. Od roku 1978 je pravidelně pořádán Jarní sraz historických vozidel Vysočina. Členové klubu nadále spolupracují s brněnským Technickým muzeem, BVV a Velkou cenou. Až do roku 1987 klub pořádal závod Brno-Soběšice, jehož tradice je opět obnovena a naposledy se jel v roce 1999. Mezi zahraniční úspěchy lze zařadit absolutní vítězství pana Sedláře na Tatře 52 z roku 1931 ve Veteran Rallye v maďarském Csongradu 1979. O dva roky později jeho úspěch zopakoval Dr. Kinc na Tatře 87 z roku 1947. 
V 80. letech se k pravidelným činnostem přidává renovace hasičských vozidel Praga – Aero 150, r.v. 1948 a Praga Alfa 1925 a také práce na nových klubových prostorách na Francouzské ulici, které nabízejí větší komfort než původní dílna. Veteran Automoto Club má v roce 1985 96 členů, 55 otestovaných, 78 neotestovaných automobilů, 40 otestovaných a 53 neotestovaných motocyklů. Významnou událostí roku 1988 byl zájezd na závod do Rigy pořádaný Antiq automobilu klubs Riga. Jiří Hořice zde obsadil 1. místo v silné celosvětové konkurenci.
Po revoluci v roce 1989 mnoho členů končí s renovováním a věnují se jiným činnostem; mnozí se naopak začali profesionálně věnovat činnostem bezprostředně souvisejícím s renovací historických vozidel. Výrobou replik se zabývá například firma pana Jiřího Hořice, jejíž kvalitní výrobky se uplatňují i na náročném anglickém trhu. Stejně tak se ve světě prosazuje výborná karosárna Edy a Martina Treschlových, kde se kromě drobných oprav vyrábějí také kompletní karoserie historických skvostů jako např. Talbot T23 Cabriolet z r. 1938.
V devadesátých letech se uskutečnilo několik klubových akcí a výletů. VAC se stal organizátorem veteránských burz – jarní a podzimní – které se postupně staly nejlepšími akcemi tohoto druhu v republice. 
V současné době má klub 95 členů, kteří se pravidelně zúčastňují akcí doma i v zahraničí. Jedni z nejaktivnějších členů jsou: Vítězslav Zezula, který vlastní jedinečnou sbírku nákladních a osobních automobilů, Petr Eliáš s Talbotem Lago 1938, Miroslav Eliáš s Mercedesem Faeton 1938, Jan Hrubý s BMW 316 z roku 1936, Petr Uhlíř s tříkolkou Morgan Aero z roku 1929, Vojtěch Kinc s Tatrou 87 z roku 1946, Stanislav Baláš svými tatrami, Bedřich Nechvátal s Pragou a Willisem, Stanislav Mikeš s Pragou a motocyklisté Milan a Jiří Křečkovi, Miroslav Rychlík, Milan Vlček, Boris Krepl a další.
Aktivně se klub zúčastňuje akcí slovenských kolegů – 500 km slovenských, Trnava-Nitra, Budapešť-Bratislava… Pravidelně organizuje zájezdy na zahraniční výstavy Retromobile v Paříži a Oldtimer Messe v rakouském Tulnu, velké burzy Oldtimermarkt v Manheimu, Mnichově, Ludwigshafenu a v Beaulieu.
K 40. výročí založení VAC Brno klub chystá společně s brněnským Automo-todromem výstavu spojenou s propagační jízdou po Masarykově okruhu. Dále se připravuje publikace o historii klubu.
Pravidelně se členové setkávají každý první čtvrtek v měsíci v 18 hodin ve své klubovně v areálu AMK Královo Pole na Francouzské ul. 97.


Zapsal Jiří Mewald (Motor Journal č.1/2000)